Vlaams LOODSWEZEN ondersteunt project ‘dynamische kielspeling’ voor haven van Antwerpen

2017 10 16 DKS 01

Begin 2013 werd door de UGent op vraag van de Permanente Commissie voor toezicht op de Scheldevaart een studie opgeleverd met betrekking tot de verbetering van de toegankelijkheid van de Scheldehavens. Door de tijpoorten op een andere manier te berekenen (op basis van dynamische kielspeling, afgekort DKS), zouden de veiligheid en de toegankelijkheid van de Scheldehavens vergroten. Deze vernieuwde aanpak houdt rekening met de invloed van vaarsnelheid, golven, wind en stroming op de manoeuvres van een schip. Het gaat als het ware om een risicoanalyse waarbij onderzocht wordt of de kans op bodemraking klein genoeg en de kielspeling groot genoeg is om vlot te kunnen manoeuvreren.

Het Nederlandse en het Vlaamse Loodswezen waren vanaf het begin betrokken partij. De loodsen zullen de metingen uitvoeren voor het theoretische model dat aan de basis ligt van de nieuwe versie van de Westerscheldeplanner (WESP). De meetreizen, die toch enige complexiteit in zich dragen, worden uitgevoerd met behulp van een aangepaste SNMS-set waarmee de scheepsbewegingen nog nauwkeuriger worden geregistreerd. Recent voerden twee Vlaamse loodsen, rivierloods kapt. Francis Baetens en zeeloods kapt. Karel Vlieghe, twee meetreizen uit op containerschepen met als vertrekpunt de Noordzeeterminal in Antwerpen tot aan de WANDELAAR.

In de loop van de volgende maanden zullen in eerste instantie nog tien meetreizen uitgevoerd worden om voldoende gegevens te verzamelen. Het Waterbouwkundig Laboratorium zal de verzamelde data verder verwerken en vergelijken met de uitkomst van de nieuwe WESP. Alle resultaten zullen meegenomen worden in de eindevaluatie van het probabilistische toelatingsbeleid.

2017 10 16 DKS 02  2017 10 16 DKS 03