Proefperiode structureel watertransport en nieuw vervoersplan!

2017 05 05 testen vervoer via water 11

Een drietal maanden geleden startte het Vlaams LOODSWEZEN in samenwerking met VLOOT met het structureel inzetten van watertransport voor haar loodsen. Naast het taxitransport werd, zoals reeds gemeld in een eerder bericht, een nieuwe dienstverlening gestart vanuit Lillo. Het einddoel van het watertransport is drieledig:
– de betrouwbaarheid van de dienstverlening verhogen door het vermijden van files en onvoorspelbare vertragingen die zich op de weg voordoen;
– het sneller opnieuw beschikbaar krijgen van de loodsen door de kortere doorlooptijd tussen “loods van boord” en zijn of haar afmelding en;
– het ruimer gebruik van de rivier als waterweg dat aansluit bij de betreffende ambities van de Vlaams minister van MOW om de waterwegen multifunctioneler te gaan gebruiken.

De opstart van dit watertransport ter hoogte van Lillo loopt parallel met een nieuw wegvervoersplan voor de rivierloodsen. Dit vervoersplan heeft als voornaamste kenmerk het decentraliseren van de oppikplaatsen. In plaats van, zoals het vele jaren geregeld was, de loodsen eerst naar de stadskern te laten komen en hen van daaruit terug naar buiten de stadskern van Antwerpen te dispatchen, werden de oppikplaatsen verschoven naar buiten de stadskern, waardoor de betreffende ritten buiten het drukke centrum worden gehouden en op zich ook een meer betrouwbare en voorspelbare timing met betrekking tot “loods aan boord” moet gerealiseerd worden.

Het jaarlijks aantal kilometers wegvervoer bedraagt voor de dienstverlening aan de Antwerpse haven afgerond: 1.100.000 km.

Tijdens de lopende proefperiode wordt het watertransport als alternatieve transportmodus tijdens de weekdagen enkel overdag ingericht, om de wegen overdag en tijdens de spits zo veel mogelijk te ontlasten. Er wordt voor deze proeffase voorlopig een reserve-eenheid van VLOOT gebruikt.

Het watertransport verbindt op dit ogenblik Lillo met het Deurganckdok Noord en Zuid, de Europa Container Terminal, de Noordzeeterminal, Phenol Chemie en uitzonderlijk ook de Kieldrechtsluis.

Ondertussen werden tijdens de proeffase al een kleine 500 schepen bediend via het watertransport.

Zie ook het eerder bericht via deze link.